Reorganisatie & Organisatie design

Alignment krijgen binnen het management team is één ding, dat overbrengen naar de rest van de organisatie, dat is vaak nog een ander paar mouwen. Bij Wombat geloven we dat "form follows function"

Een organisatie re-organiseren gebeurt "by design". De tekening maken van die nieuwe organisatie zegt iets over de accenten die we willen leggen. Dus daar starten we mee.

Daarna start het proces om de effectief verandering te realiseren. Het change management, de re-organisatie van de organisatie is een proces dat tijd nodig heeft, en stapsgewijs moet aangepakt worden. 

En waarbij het blijvend belangrijk is om het narratief, de visie over waar we naartoe willen, voor ogen te houden en tijdens het veranderingsproces te blijven herhalen.

ReShuffle

Concrete outcomes in dergelijke trajecten zijn:

  • Een organisatie (-structuur & -cultuur) die toelaat (i.p.v. barrières opwerpt) om de visie te realiseren.
  • Een ideale organisatiestructuur, vertaald naar concrete rollen, verantwoordelijkheden en job descriptions
  • Concrete verbeteringen voor de samenwerking binnen en tussen afdelingen.

Wombat begeleidt deze trajecten en helpt om de veranderingen structureel te implementeren samen met management teams en interne communicatie, opleidingstrajecten én bijsturing. 

Dat is geen walk in the park en duurt minstens 18 maanden als traject, maar we zien wel dat dergelijke structurele aanpak de organisatietransformatie echt verankert én een positieve impact heeft op medewerkerstevredenheid en - engagement. 

Waarbij we intussen geleerd hebben dat het echt loont om de meest cynische medewerkers van bij het begin mee te engageren in dit veranderingsproces.

Hoe omgaan met cynisme en weerstand tegen verandering in uw organisatie?

We schreven er bij Wombat een boekje over...
Inclusief handig stappenplan voor change-management in een potentieel cynische omgeving.

Hoe omgaan met cynisme en weerstand tegen verandering in uw organisatie?

We schreven er bij Wombat een boekje over...
Inclusief handig stappenplan voor change-management in een potentieel cynische omgeving.

We horen het dezer dagen zowat overal: werknemers én managers zijn mentaal moe. Door de vele veranderingen, door de digitalisering, door de verhoogde werkdruk...

In dit boekje noemen we het cynisme, maar u kent het ook onder namen als ongeloof, gebrek aan vertrouwen, apathie, afhaken of berusting. Of nog, populair gezegd, mensen die zeggen dat ze gewoon "de bull***t niet meer slikken".

Waar de oorsprong van dit steeds wijder verspreide cynisme-virus ook ligt,  één van de belangrijkste uitdagingen van leiderschapsteams is net om medewerkers (terug) aan boord te krijgen of te houden. Om hen terug blij te maken in hun job zodat ze weer energie halen uit hun werk. Om hen het geloof (terug) te geven dat zij mee de hele organisatie vorm kunnen geven en ten positieve kunnen veranderen. 

Toch merken we dat leidinggevenden vaak niet weten waar begonnen, of hoe hiermee om te gaan… Daarom zijn we diep in de beschikbare literatuur én casestudies gedoken om het fenomeen beter te begrijpen en erachter te komen wat oorzaken en wat mogelijke aanpakken zijn. Gedetailleerd maar ook concreet.

Cynisme cover

Dit boekje start vanuit de simpele observatie dat mensen intrinsiek niet cynisch zijn, maar dat het de omstandigheden zijn die hen cynisch maken. En dat we, als we erin slagen om juist hen ook actief te betrekken in een gezamenlijke aanpak op maat, zij meer dan wie anders de sleutel tot een succesvolle ommekeer vormen…

En omdat veranderingen in organisaties vaak (in welke vorm dan ook) de bron zijn van heel wat cynisme bij werknemers én managers, hebben we hiervoor ook een gedetailleerd twaalfstappenplan uitgetekend. Om stap voor stap weer grip op de zaken te krijgen.

Kijk, we beloven u geen walk in the park. Omgaan met cynisme in uw organisatie zal behoorlijk wat energie, geduld en aandacht vergen van u als manager. En van de hele organisatie. Maar er niet mee omgaan, breekt u in the long run zeker zuurder op…

Je kan het boekje gratis aanvragen via het contactformulier hieronder.

En nu actie…

Je kan ons via het contactformulier of persoonlijk via mail of telefoon contacteren. Heb je geen persoonlijk voorkeur, maar wil je toch graag even bellen, contacteer dan Fabrice Dekerf op dit nummer: +32 476 325 703

We maken dan snel een afspraak in één van Wombat meeting rooms of via zoom of teams. Of we komen met veel plezier meteen bij jou(w kantoor) langs.

Contacteer ons