Employee Engagement & Cultuur
Werken aan het psychologisch contract tussen de organisatie en haar medewerkers. Hoe meer werknemers weten in welk groter verhaal ze meespelen én ze in hun eigen job de bijdrage aan dat verhaal kunnen zien, hoe meer jobsatisfactie en hoe kleiner de kans dat cynisme om zich heen grijpt...
Hoe soft dit ook moge klinken, we merken dat steeds meer medewerkers echt nood hebben aan die ‘softe’ elementen: waar staat dit bedrijf voor, welke waarden worden gehanteerd, is er een uitgesproken visie, ook op menselijke ontwikkeling en maatschappelijke verantwoordelijkheid?
Zeker medewerkers van de jongere generaties, maar bijvoorbeeld ook in industriële bedrijven, waar verhoudingsgewijs meer “blue collars” werken. Of in institutionele omgevingen en (semi)overheidsbedrijven.
In tijden van verandering is het des te belangrijker om de bewust te zijn van "waar het bedrijf naartoe gaat". En die verandering is in allerlei vormen zeer aanwezig in een organisatie: op een microniveau gaat het om veranderingen in organisatiestructuur of jobinhoud; wissels van teams of managers. Op een macroniveau om overnames, fusies, veranderende marktomstandigheden, nieuwe concurrenten, producten of diensten, zaken die het zorgvuldig gecreëerde evenwicht en de stabiliteit in een organisatie bedreigen.
Bij Wombat werken we dan ook graag op het snijpunt van HR en interne communicatie aan het uitrollen van een aanpak die betrokkenheid en veranderingsbereidheid koppelt aan een concreet uitgewerkte werknemersbelofte (Employee Value Proposition, of EVP) die ook doorvertaald wordt naar concrete gedragingen...
Vaste topics in zo'n aanpak zijn alvast volgende componenten:
- Vertaling van de organisatie naar wie we willen zijn voor onze mensen (EVP)
- Vertaling EVP naar interne communicatie en employer branding
- Actieplan / prioriteiten-matrix om de aspirationele EVP te realiseren
- Opvolging en begeleiding roll-out actieplan
Dergelijk plan heeft tijd nodig, we rekenen toch zeker 12 tot 18 maanden om het hele verhaal effectief uit te rollen, samen met de interne teams...
Daarnaast is het van cruciaal belang dat de beleving intern dezelfde is als de belofte die bij rekrutering gemaakt wordt naar potentiële nieuwe werknemers. In een moeilijke markt, waar het juiste talent aantrekken een ware uitdaging is, maakt een heldere belofte, die ook effectief zo aangevoeld wordt op de werkvloer een groot verschil.
We kunnen hier uren over praten, en vooral heel wat concrete voorbeelden over geven. Maar liever nog horen we van u welke obstakels u ervaart om (toekomstige) werknemers te motiveren en te engageren in de organisatie...
Contacteer ons gerust, we luisteren aandachtig en werken graag een verrassend én concreet stappenplan op maat uit...
En nu actie…
Je kan ons via het contactformulier of persoonlijk via mail of telefoon contacteren. Heb je geen persoonlijk voorkeur, maar wil je toch graag even bellen, contacteer dan Fabrice Dekerf op dit nummer: +32 476 325 703.
We maken dan snel een afspraak in één van Wombat meeting rooms of via zoom of teams. Of we komen met veel plezier meteen bij jou(w kantoor) langs.