Brand positioning & merkstrategie

Bij Wombat werken we graag op alles aspecten van uw merkbeleving, zeker ook als we eerste ook duidelijk gedefinieerd hebben waar uw organisatie wil voor staan.

We geloven in eerste instantie dat uw merkbeleving een resultante is van zowel een duidelijk product- als evenzeer een weloverwogen service-design. En dat laatste geldt niet enkel voor traditionele dienstverleners, maar hoort o.i. ook bij industriële producten of overheidswerking...  

We gaan dus samen met jullie, en liefst op basis van onderzoek en inzichten uit de markt gaan definiëren waar we als merk voor willen staan. We tekenen een futureproof merkpaspoort uit en expliciteren alle aspect die die merkbeleving kunnen versterken.

Bij organisaties met meerdere merken of een groot portfolio gaan we ook aan de slag met de totale merkarchitectuur, zodat die in lijn komt het het globale narratief van het moedermerk.

Soms hoort hier ook een vernieuwd merkdesign bij, waarbij we de merkidentiteit actualiseren en moderniseren, zonder aan de kernwaarden van het merk te raken, tenzij we het er over eens zijn dat die moeten evolueren...

Wombat heeft de voorbije 10 jaar een waar track record ontwikkeld van dergelijke "rebranding en positionerings-oefeningen" voor heel wat B2B, B2C en institutionele spelers... 

Toch stopt het voor ons niet hier, want we gaan ook werken op hoe we als merk praten en communiceren. 

Hierbij stellen we een messaging matrix op waarin het overkoepelende narratief relevant gemaakt wordt voor alle doelgroepen, en gaan we ook een prioriteitenlijst en communicatieplan voor externe communicatie opstellen.

Vaak werken we met Wombat hierbij "zij-aan-zij"met onze klanten in de begeleiding van de roll-out, waarbij we vaak externe agencies mee briefen en aansturen, zodat de communicatie ook blijvend de merkstrategie ondersteunt.

Hieronder kan je alvast een aantal van deze positoneringscases ontdekken...

ReDESIGN

Picanol

Let's grow together

Picanol. Onze eerste en stichtende klant. Niet alleen werken we er al twintig jaar voor, als je vorige professionele levens meetelt, Picanol is ook de iniatiefnemer achter het bestaan van Wombat. En ook dé klant bij uitstek waar we nog optreden als wereldwijde communicatiepartner en -strategen naar klanten.

Elke straffe technologische vernieuwing die de Picanol-ingenieurs bedenken, vertalen wij samen met hen in emotionele mensentaal en concrete begrijpelijke (B2B) consumer benefits, en dit voor de gehele wereld. De centrale lijn "Let's grow together" waarrond we dit verhaal de laatste 12 jaar bouwden, is trouwens niet enkel exemplarisch voor de relatie die Picanol met elk van zijn klanten én partners wil hebben, het is ook exemplarisch voor onze langetermijnrelatie met Picanol (en bij uitbreiding voor de soort relatie die wij met al onze klanten nastreven): in goede en betere tijden weten wat je aan elkaar hebt en hoe je de juiste toegevoegde waarde kan leveren. 

Lees meer
Be Confident Picanol

Moore Belgium

De "noble purpose" van Moore Belgium.

Moore Belgium groeide de voorbije jaren uit tot de grootste onafhankelijke accounting & consulting dienstverlener in België. Onder impuls van ceo Peter Verschelden en met de participatie van Waterland steeg de omzet naar 173 miljoen in 2023. Samen met de omzet steeg ook het aantal medewerkers naar meer dan 1.500 in 42 lokale kantoren verspreid over het land, waardoor ze steeds dicht bij onze klanten kunnen opereren om voor hen een echte compagnon de route te zijn.

Met die groei werd het meer dan ooit belangrijk om zowel bestaande als nieuwe en toekomstige medewerkers, maar ook nieuwe partners én klanten het verhaal van Moore te vertellen. En vooral: hen ook mee te nemen in de “Noble Purpose” van de organisatie. Samen met het team van Moore zetten we met Wombat een traject op om partners en medewerkers te laten nadenken over "wat ons en onze medewerkers drijft, over waarom we als individuen en als organisatie de dingen die we doen, los van de concrete inhoud van accountancy, audit of andere dienstverlening".

Het resultaat werd een helder verhaal in drie dimensies, opgebouwd rond de lijn "gezonde keuze voor (over)morgen".

Lees meer
Moore Noble Purpose boekje

Tessenderlo Group

Every Molecule Counts

Tessenderlo Group is intussen een zeer diverse Belgische maar wereldwijd actieve industriële beursgenoteerde groep met tientallen bedrijven en B2C-merken in een vijftal grote divisies. Recent werd ook Picanol (Group) ondergebracht onder deze industriële holding.

Wombat tekende mee de globale merkarchitectuur van de groep uit en is actief betrokken bij het (her)positioneren van vele van deze B2B subdivisies, zoals PB Leiner, Akiolis, Kuhlmann, Crop Vitality, DYKA, PsiControl en vele anderen. 

Lees meer
Tessenderlo Groep

Demeyere

Hungry for more

Volgens vele moeders en grootmoeders én volgens foodies en chefs  die het kunnen weten de allerbeste potten en pannen, made in Belgium. Met vooruitstrevende ingebouwde technologie die de aspirant-chef mogelijk maken zichzelf steeds opnieuw te overtreffen. 

Wombat hielp Demeyere enkele jaren geleden bij een grondige B2C-herpositionering en productaanbod-structurering, en is sindsdien geregeld klankbord bij nieuwe initiatieven van dit heerlijke merk. (Bovendien zijn onze eigen kookskills er sindsdien spectaculair op vooruitgegaan.)

Lees meer
Demeyere

Mediafin • De Tijd • L'Echo

Yaka. Osez voir grand.

Mediafin - De Tijd / L’Echo. Het leidende business-medium in België, zowel aan nederlandstalige als franstalige kant. 

Wombat leidde een strategische herpositioneringsoefening voor beide merken, en fungeert sindsdien voor verschillende B2C-projecten als klankbord in de relatie tussen het merk en zijn reclamebureau, Famous. 

Dit leidde onder andere tot concepten als "Yaka, osez voir grand." het interactieve project van L'Echo gericht op scale-ups (najaar 2022) en "WAW", het project gericht op (jonge) ondernemende mensen van De Tijd (voorjaar 2024).

Lees meer
Mediafin

Provincie Antwerpen

Van B2C naar B2B dienstverlening

Provincie Antwerpen. Provincies hebben een zeer rijk en divers aanbod aan ondersteunende diensten voor lokale gemeentebesturen, bedrijven, verenigingen en burgers. Vele van die diensten zijn zeer technisch en spelen zich af onder de waterlijn, wat van de provincies een zeer onbekend en onbegrepen B2B bestuursniveau maakt. 

Wombat ondersteunt provincie Antwerpen met kwalitatief onderzoek bij specifieke doelgroepen, strategisch communicatie-advies en trajecten van alignment en organisatie-ontwikkeling.

Lees meer
Provant

Ter Groene Poorte

Hier leert ons land wat lekker is

Ter Groene Poorte. Eén van België’s meest toonaangevende culinaire scholen, waar duizenden bakkers, slagers, traiteurs, sommeliers en (sterren)chefs (de liefde voor) het vak hebben geleerd. 

Hierdoor, en omdat de school altijd de vinger aan de pols van food trends houdt, kon Wombat hun rol in het culinaire landschap terecht samenvatten in één trotse positionering: "Hier leert ons land wat lekker is". 

Lees meer
Ter Groene Poorte

Stad Brugge

Flavourite Bruges

Flavourite Bruges. De stad Brugge heeft één van ’s werelds hoogste concentraties van Michelin-sterren per capita, en bovendien zijn de drie meest prestigieuze hotelscholen van het land er gevestigd. Brugge wil deze gastronomische troeven beter coördineren en uitspelen. 

Wombat lag mee aan de basis van deze oefening die, na een breed participatietraject met chefs, producenten, de onderwijssector, toeristische actoren en foodies, resulteerde in een overkoepelend gastronomisch stadsmerk: Flavourite Bruges. U zal er nog van horen.

Lees meer
Flavourite Bruges

Larcier-Intersentia

Change forward

Larcier Intersentia is een toonaangevende en gereputeerde uitgever van juridische boeken, journals, naslagwerken, software en tools. 

Maar zowel de uitgeverswereld als de wereld van het recht zijn in een constante snelle evolutie, die weliswaar heel veel opportuniteiten biedt, maar de organisatie zelf ook dwingt snel te transformeren. Wombat ondersteunt hen daarbij met toegepast advies op vlak van interne communicatie, leiderschap, organisatie-design, HR, B2B-marketing en veel meer.

Lees meer
Team Larcier-Intersentia

En nu actie…

Je kan ons via het contactformulier of persoonlijk via mail of telefoon contacteren. Heb je geen persoonlijk voorkeur, maar wil je toch graag even bellen, contacteer dan Fabrice Dekerf op dit nummer: +32 476 325 703

We maken dan snel een afspraak in één van Wombat meeting rooms of via zoom of teams. Of we komen met veel plezier meteen bij jou(w kantoor) langs.

Contacteer ons